Σχολεία: Χάθηκε το 60% της δια ζώσης διδασκαλίας σε Λύκεια και Γυμνάσια

Σχεδόν τα 2/3 των εβδομάδων που θα έπρεπε να είχαν γίνει στην Αθήνα και σε πολλές άλλες περιοχές, έχουν χαθεί, ιδίως στη Δευτεροβάθμια.

Μια χαμένη διδακτική χρονιά δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία για τα σχολεία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, αφού σε ορισμένες περιοχές, όπως η Αττική και κυρίως στα Λύκεια οι μαθητές έχασαν σχεδόν το 60% της δια ζώσης διδασκαλίας. Όπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί έπειτα από μέτρηση, βρέθηκε ότι έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας, με ελαφρώς μικρότερο ποσοστό απωλειών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι απώλειες δε σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική είναι ακόμη περισσότερες και αγγίζουν (κι ενίοτε ξεπερνούν) το 60% των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας.

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από το πρώτο κλείσιμο των σχολείων στη χώρα μας 11 Μαρτίου 2020 αλλά και το εκ νέου «λουκέτο» που επιβλήθηκε από την κυβέρνηση, τίθεται το ερώτημα πόσες εβδομάδες κανονικού και διά ζώσης μαθήματος έχουν χαθεί μέχρι τώρα. Στο ερώτημα απαντά ο καθηγητής στο ΕΠΑΛ ΚορίνθουΠάνος Ντούλας, ο οποίος έκανε τη σχετική μέτρηση (έγινε με τη βοήθεια του Excel) και όπως υπογραμμίζει «δεν ήταν εύκολη».

Πέρσι, υπήρξε μεν μια πανελλαδικότητα στο ανοιγοκλείσιμο, η οποία όμως έχει κατακερματιστεί από τον Σεπτέμβρη και πέρα, με όλο και μεγαλύτερη διαφοροποίηση ανά τόπο και βαθμίδα προϊόντος του χρόνου. Αναγκαστικά, η μέτρηση έγινε με αρκετά μεγάλο βαθμό αφαίρεσης ενώ δεν υπολογίστηκαν και διάφορες άλλες διαφοροποιήσεις όπως το περσινό άνοιγμα της Γ’ Λυκείου μία εβδομάδα νωρίτερα, το μάθημα εκ περιτροπής πέρσι (τα μισά παιδιά τη μία ημέρα, τα άλλα μισά την άλλη), τα τοπικά κλεισίματα (πχ Πέλλα) το φθινόπωρο, οι διαφορετικές καταστάσεις (κόκκινο-βαθύ κόκκινο) σε όλη τη χώρα μετά τα Χριστούγεννα (Υπουργείο Υγείας – ΕΟΔΥ, 2021), τα μεμονωμένα κλεισίματα εκατοντάδων τμημάτων και σχολείων σε όλη τη χώρα (Υπουργείο Παιδείας, 2021), κ.ά. Οι τιμές που δίνονται δηλαδή είναι οι ελάχιστες χαμένες ώρες, δηλαδή πόσες χάθηκαν σίγουρα στη χώρα κατ’ ελάχιστον: είναι δεδομένο ότι σε πολλά σχολεία έχουν χαθεί περισσότερα μαθήματα από αυτό που καταγράφεται στην παρούσα μέτρηση. Για να μπορέσει να δοθεί μια εικόνα αυτής της διαφοροποίησης (δηλ. της ελάχιστης δυνατής απώλειας και της πραγματικής απώλειας μαθήματος), εξετάζεται ενδεικτικά και η απώλεια μαθημάτων στην Αττική συγκεκριμένα με βάση όλες τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Υγείας και ΕΟΔΥ έτσι όπως αποτυπώθηκαν στα Δελτία Τύπου τους (Υπουργείο Υγείας – ΕΟΔΥ – Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, 2020-21).

Απώλειες πέρσι (2019 – 2020)

Η περσινή εικόνα είναι ενιαία, καθώς δεν υπήρξαν τοπικές διαφοροποιήσεις μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας: χάθηκαν τουλάχιστον τα μισά μαθήματα ενώ στην Πρωτοβάθμια χάθηκαν τα 2/3 των μαθημάτων. Σημειωτέον ότι ΔΕΝ υπολογίστηκαν οι χαμένες εβδομάδες που προέκυψαν από τα εκ περιτροπής μαθήματα: στην ουσία, στα περισσότερα σχολεία της χώρας, ιδίως στις πόλεις (όπου ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα συνήθως υπερβαίνει τα 15 παιδιά οπότε σπάσανε τα τμήματα), οι εβδομάδες πραγματικού μαθήματος δεν ήταν 4 (τέσσερις) αλλά οι μισές, δηλ 2 (δύο). Αν υπολογίζονταν και αυτές οι χαμένες βδομάδες, τότε μιλάμε για απώλειες των 4/5 των μαθημάτων.

Απώλειες φέτος μέχρι σήμερα  (2020 – 2021)

Φέτος η εικόνα είναι αντίστροφη όσον αφορά τις βαθμίδες: μικρότερες απώλειες στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (βέβαια έχει χαθεί τουλάχιστον το ¼ των προβλεπόμενων μαθημάτων) αλλά αρκετά μεγαλύτερες στη Δευτεροβάθμια: σχεδόν τα μισά προβλεπόμενα μαθήματα έχουν χαθεί κατ’ ελάχιστον. Αυτές οι τιμές βέβαια είναι οι ελάχιστες. Σε πολλές περιοχές της χώρας, πχ Αττική, έχουν χαθεί ακόμη περισσότερες εβδομάδες μαθημάτων: πάνω από τις μισές. Υπάρχουν μάλιστα και περιοχές, σχολεία ή τμήματα που έχουν χάσει μεγαλύτερο ακόμη ποσοστό, πιθανώς τα 2/3 ή και τα ¾ των μαθημάτων, ιδίως στα Λύκεια τα οποία κλείνουν με χαρακτηρισμό «κόκκινου» (ενώ Γυμνάσια και Πρωτοβάθμια παραμένει ανοιχτή με «απλό κόκκινο» και κλείνουν με «βαθύ κόκκινο» ή άλλη απόφαση).

Απώλειες από πέρσι μέχρι σήμερα  (10/03/2020  – 10/03/2021)

Συνολικά, οι διά ζώσης εβδομάδες διδασκαλίας που έχουν χαθεί μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας είναι σε όλη τη χώρα σχεδόν οι μισές από αυτές που θα έπρεπε να είχαν γίνει κανονικά. Μικρότερες απώλειες συνολικά έχει η Πρωτοβάθμια, καθώς οι σχολικές μονάδες της έχουν μείνει φέτος πιο πολύ ανοιχτές από ότι οι αντίστοιχες της Δευτεροβάθμιας. Σε πολλές περιοχές της χώρας μάλιστα όπως πχ στην Αττική, έχουν χαθεί πάνω από τις μισές εβδομάδες: Σχεδόν τα 2/3 των εβδομάδων που θα έπρεπε να είχαν γίνει στην Αθήνα και σε πολλές άλλες περιοχές, σχολεία και τμήματα, έχουν χαθεί, ιδίως στη Δευτεροβάθμια.

Exit mobile version