Στην πρώτη φάση της υλοποίησής του αναμένεται να μπει εντός του επόμενου διαστήματος η δημιουργία του ενιαίου ποδηλατοδρόμου του παραλιακού μετώπου των δήμων Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς.
Αυτό που εκκρεμεί είναι η υπογραφή της τριμερούς προγραμματικής σύμβασης από την Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ) Α.Ε. και τους δήμους Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. Μετά την υπογραφή της σύμβασης πρόκειται να ξεκινήσουν έως τα τέλη Μαΐου οι μελέτες για την κατασκευή του ενιαίου ποδηλατικού δικτύου, με χρηματοδότηση από το υπουργείο Τουρισμού ύψους 765.000 ευρώ. Το νέο δίκτυο ουσιαστικά θα είναι η συνέχεια του ποδηλατόδρομου της Θεσσαλονίκης και έτσι θα δίνεται η δυνατότητα στους ποδηλάτες να κάνουν με ασφάλεια τη διαδρομή από το λιμάνι της πόλης έως την Καλαμαριά.
Προκειμένου να ενωθούν οι δύο ποδηλατόδρομοι θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις σε σημεία των δύο εμπλεκόμενων δήμων. Στον δήμο Θεσσαλονίκης προβλέπεται να πραγματοποιηθούν διαγραμμίσεις και σχεδιασμός ποδηλατοδρόμου σε τμήματα του Μεγάρου Μουσικής, των οδών Μαρίας Κάλλας και Καθηγητή Ρωσσίδη και τη Λεωφόρο Γ. Παπανδρέου, έως και την οδό Αργοναυτών. Παράλληλα θα σχεδιαστούν παρεμβάσεις με βιοκλιματική κατεύθυνση, με σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος.
Από εκεί και πέρα ξεκινούν τα όρια του δήμου Καλαμαριάς, όπου θα ενώνονται τα ποδηλατικά δίκτυα των δύο περιοχών. Για να συμβεί αυτό, αναμένεται να πραγματοποιηθεί ανάπλαση στον άξονα των οδών Θεμιστοκλή Σοφούλη από τη συμβολή με την οδό Αργοναυτών, αλλά και στην οδό Νικολάου Πλαστήρα έως την περιοχή «Ρέμβη» στην πλαζ Αρετσούς, έκταση που προορίζεται να δημιουργηθεί αλιευτικό καταφύγιο.
Εφόσον το σχέδιο εκπονηθεί, οι ποδηλατόδρομοι των δύο περιοχών «θα ενώνονται σε έναν χώρο δίπλα από το Μέγαρο Μουσικής», όπως είπε στη Voria.gr ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Βιώσιμης Κινητικότητας και Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης.
Έτσι, ο ποδηλατόδρομος της Καλαμαριάς θα αποτελέσει συνέχεια εκείνου του παραλιακού μετώπου του δήμου Θεσσαλονίκης που έχει συνολικό μήκος 4,6 χιλιόμετρα. Με το νέο σχέδιο και την προσθήκη του ποδηλατοδρόμου της Καλαμαριάς, το ενιαίο παραλιακό ποδηλατικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης που θα ξεκινά από το ύψος του λιμανιού στην οδό Κουντουριώτου και θα φτάνει μέχρι και την πλαζ Αρετσούς αναμένεται να ξεπεράσει τα 6 χιλιόμετρα.
Στο συρτάρι το σχέδιο των δύο ποδηλατοδρόμων από το 2021
Σύμφωνα με όσα ανέφερε στη Voria.gr ο πρόεδρος της ΜΑΘ, Βασίλης Διαμαντάκης, «το σχέδιο για την ένωση των δύο ποδηλατοδρόμων βρισκόταν στο συρτάρι από το 2021, από τις προηγούμενες διοικήσεις των δύο δήμων». Όπως τόνισε, «βρήκαμε τα χρήματα για το σχέδιο να λιμνάζουν και, έτσι, το ξεπαγώσαμε μαζί με τους δύο δήμους γρήγορα, προκειμένου να μη χαθούν τα χρήματα για τη μελέτη». Παράλληλα, ο πρόεδρος της ΜΑΘ γνωστοποίησε ότι «μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες θα υπογράψουμε και από τη ΜΑΘ την τριμερή προγραμματική σύμβαση που έχουν ήδη συνυπογράψει οι δύο δήμοι».
Η μελέτη για τον ενιαίο ποδηλατόδρομο θα πρέπει να ξεκινήσει μέχρι το τέλος του Μαΐου, καθώς τα χρονικά περιθώρια για την αξιοποίηση των χρημάτων που βρίσκονται στα ταμεία της ΜΑΘ φαίνεται ότι έχουν στενέψει.
Μόλις τελειώσει η απαραίτητη μελέτη, η οποία σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΜΑΘ αναμένεται να διαρκέσει από 10 έως 12 μήνες, θα πρέπει οι δύο εμπλεκόμενοι δήμοι να βρουν χρηματοδότηση, να δημοπρατήσουν το έργο, να κατατεθούν οι προτάσεις από τις υποψήφιες εταιρείες και με βάση την πιο συμφέρουσα πρόταση, να ανατεθεί η κατασκευή του ποδηλατοδρόμου σε εργολάβο.
Προσπάθειες να διατηρηθεί σε πρώτη φάση ακέραιος ο ποδηλατόδρομος της Νίκης
Τα υφιστάμενα ποδηλατικά δίκτυα του δήμου Θεσσαλονίκης που διασχίζουν τις οδούς Αναγεννήσεως, Δωδεκανήσου, Σαλαμίνος, Πολυτεχνείου και Κουντουριώτου, όπως και το ενιαίο ποδηλατικό δίκτυο παλιάς και νέας παραλίας, δεν πρόκειται να υποστούν καμία παρέμβαση με την παρούσα παρέμβαση που σχεδιάζεται από τους δύο δήμους και τη ΜΑΘ.
Ανεξάρτητα όμως από το συγκεκριμένο σχέδιο, σύμφωνα με τον κ. Νικηφορίδη, γίνεται προσπάθεια να διατηρηθεί σε πρώτη φάση ακέραιος ο ποδηλατόδρομος που βρίσκεται στο οδόστρωμα και όχι στον πεζόδρομο της παλιάς παραλίας, επί της Λεωφόρου Νίκης.
«Για τους επόμενους δύο-τρεις μήνες ο ποδηλατόδρομος της παραλίας θα παραμείνει στο οδόστρωμα. Με σχετική μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη προσπαθούμε να τον νομιμοποιήσουμε. Εάν όμως η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης απορρίψει το παραπάνω, τότε αναγκαστικά θα χρειαστεί ο ποδηλατόδρομος να μεταφερθεί και πάλι πάνω στον πεζόδρομο», διευκρίνισε συγκεκριμένα ο ίδιος.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση, εφόσον κατασκευαστεί το ξύλινο ντεκ στην παλιά παραλία το οποίο θα επεκτείνει τον πεζόδρομο προς τη θάλασσα, «είναι σίγουρο ότι ο ποδηλατόδρομος του οδοστρώματος θα πάει και πάλι επάνω στο πεζοδρόμιο, διότι το ξύλινο ντεκ θα δώσει μεγάλη ανάσα», τόνισε σχετικά ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.
Ο ποδηλατόδρομος αναμένεται να βελτιώσει τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, σε μια εποχή που τα βλαβερά αιωρούμενα μικροσωματίδια δεσπόζουν στις μετρήσεις της έτσι κι αλλιώς επιβαρυμένης ατμόσφαιρας της Θεσσαλονίκης. Η πρωτοβουλία των δύο δήμων, που χαιρετίστηκε πρόσφατα από τον Ποδηλατικό Αθλητικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης (ΠΑΣΘ), προβλέπει την ανάπλαση για την κατασκευή ποδηλατοδρόμου στις οδούς Θεμιστοκλή Σοφούλη και Νικολάου Πλαστήρα στην Καλαμαριά.